Een faciliterende of inkoopcoöperatie voor economisch voordeel

Zijn jullie ondernemers met elk je eigen opdrachtgevers, maar wil je wel samenwerken om je inkoop, marketing, administratie of bedrijfsruimte te regelen? Dan is een faciliterende coöperatie wat voor jullie. Je koopt dan eigenlijk in bij je eigen coöperatie, en bereikt daarmee schaalvoordelen.

De coöperatie is jullie eigen dienstverlener

Met de coöperatie koop je grondstoffen, hulpmiddelen of diensten in. Vervolgens neemt ieder lid individueel deze diensten af en betaalt daarvoor. Ook kun je een deel van de kosten uit een contributie betalen. Doordat de coöperatie op grotere schaal kan inkopen dan de individuele leden, ontstaat er voordeel. Dit kun je in de prijs verwerken richting de leden, maar je kunt ook het inkoopvoordeel als winst uitkeren.

Wat kun je allemaal regelen in een faciliterende coöperatie?

Behalve het afsluiten van contracten met leveranciers kun je in de coöperatie ook onderling afspraken maken over zaken die jullie meer tot een groep maken. Je kunt afspraken maken:

  1. Over gezamenlijke profilering en opdrachten verwerven
  2. Over kwaliteitsbewaking
  3. Over marketing
  4. Over het aangaan van verplichtingen
  5. Over richttarieven
  6. Over facturatie
  7. Over de verdeling van kosten
  8. Over doorberekening van kosten
  9. Over onderlinge bijeenkomsten en vergaderingen
  10. Over vervanging bij ziekte e.d.

Zo kun je in een coöperatie regelen dat het min of meer lijkt alsof jullie één bedrijf zijn, terwijl je toch ieder opdrachten vanuit je eigen onderneming blijft doen.

Een compleet pakket met alles wat je nodig hebt

Met statuten alleen kom je er niet. Daarom hebben we een compleet pakket voor jullie:

  1. Een oprichtingsgesprek waarin wordt ingegaan op jullie specifieke situatie
  2. Goed leesbare statuten, in moderne taal
  3. Oprichting van jullie coöperatie bij de notaris
  4. Een checklist met mogelijke afspraken die je kunt maken, als basis voor een huishoudelijk reglement of overeenkomst.
  5. Een fiscaal adviesrapport van 25 pagina's.

De kosten voor dit pakket bedragen 1290 euro excl. BTW. Neem hiervoor contact op met de adviseur in jullie regio.