McDonalds in de C&A: gezamenlijke marketing voor ondernemers

Hoe logisch is het om je hamburger te eten tijdens het kleding kopen? Dat valt tegen. Toch is McDonalds ooit een experiment gestart met een verkooppunt in de C&A winkel aan de Coolsingel in Rotterdam. Een typisch geval van co-branding: het samenwerken tussen twee merken om een nieuw of gecombineerd product aan te bieden.

Co-branding: samen met één merk

Co-branding kan goed werken als er een verbinding is tussen de twee producten: bijvoorbeeld door te verwijzen naar ingrediënten of onderdelen van een product, zoals Dr. Pepper cola met Nutrasweet of Liga Yobreak biscuits met Danone Yoghurt. In een aantal gevallen worden ook geheel nieuwe producten ontwikkeld, zoals moisterized shaving van Philips en Nivea. Ook interessant was de samenwerking tussen Biodermal en Davitamon, die pillen ontwikkelen om de huid van binnen uit te verzorgen.

Merkwaarden moeten passen

Bij co-branding is een aantal aspecten van belang. De merken moeten in de eerste plaats voor wat betreft hun waarden en uitstraling bij elkaar passen. De samenwerking tussen Swatch en MSN, waarbij je op je horloge berichten van je vrienden kunt ontvangen, past goed omdat beide merken zich richten op een jonge doelgroep. De samenwerking tussen het ‘snelle’ Ferrari en het wat ‘duffe’ Acer voor het maken van Ferrari laptops past minder. Omdat de productportfolio van een merk de merkbeleving in sterke mate ondersteunt, moeten ook de portfolio’s gevoelsmatig bij elkaar passen.

Co-branding voor MKB-ondernemers

Ook voor de MKB-ondernemer kan co-branding werken: kijk in uw omgeving wie een aanvullend product levert of een belangrijk onderdeel van uw eigen producten. Heeft dat bedrijf een (regionaal) sterke merknaam waar u op mee kunt liften? Begrafenisondernemer Ouwerkerk uit Utrecht adverteerde met slogans als ‘Een muziekcollectie zo breed als bij ….’ gevolgd door een bekende Utrechtse muziekspeciaalzaak.

Zelf aan de slag

Co-branding is een samenwerkingsvorm die relatief eenvoudig te organiseren is. Het kan zijn dat beide partijen alleen naar elkaar verwijzen of dat ze allebei het gezamenlijke product verkopen. Wanneer beide partijen samen voor dezelfde klant werken, dan is het handig om dit via een gezamenlijke rechtsvorm te doen. Een coöperatie ligt dan voor de hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *