Als ondernemers samen je inkoop regelen

Meestal gaat de aandacht uit naar samenwerkingen tussen bedrijven die gericht zijn op het samen ontwikkelen of verkopen van producten. Daar zitten ook verreweg de beste kansen op extra winst. Want het salaris van de directeur/eigenaar moet altijd door worden betaald en zonder klanten is er geen toekomst voor het bedrijf.

Samenwerken ook bij inkoop

Maar samenwerking kan ook bij je inkoop lonend zijn. En vaak zonder dat het je veel tijd kost. In de eerste plaats zijn er vakgerichte verenigingen of coöperaties voor de meest uiteenlopende branches: voor consumptie-ijsbereiders, afnemers van bakkerijproducten of voor elektrotechnische installatiebedrijven. Met een beetje zoeken op internet kom je ook inkoopcoöperaties voor verzekeringen, elektriciteit of kantoormeubilair tegen.

Elkaar vinden via social media

Een trend om in de gaten te houden zijn collectieve acties via sociale netwerken. Via Facebook, Hyves en Twitter worden voldoende mensen verzameld om als groep een product met korting af te nemen. Dit kan natuurlijk ook prima voor bedrijven. Op de netwerksite Linked-in onstaan al verschillende branchegerichte groepen voor inkopers ontstaan. Het is alleen maar even wachten voordat daar ook soortgelijke inkoopinitiatieven worden ontplooid.

Zelf een inkoopsamenwerking opzetten

De laatste mogelijkheid is om zelf iets op te zetten. Natuurlijk doe je dit niet voor de inkoop van je plantenbakken, maar kijk eens welke van jouw grotere kostenposten ook bij collega’s voorkomen: advertentieruimte, vierkante meters op een beurs, transportkosten of automatisering. Vaak kun je hier snel besparen door te combineren of samen in te kopen. Dat kan ook projectmatig: als je als groep ondernemers een nieuw bedrijfspand betrekt, heeft iedereen behoefte aan netwerkbekabeling, verhuisdiensten of meubilair. Het kan dan lonen om samen te werken, zelfs met je concurrenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *