Opticien en Audicien – Wanneer heeft een partnership waarde?

Laatst kwam de vraag ter sprake of een samenwerking tussen een opticien en een audicien (die advies geeft over gehoortoestellen) zin heeft. Op het eerste gezicht geen gekke gedachte: beide hebben een winkel, zitten tegen de medische sector aan, hebben allebei een adviesfunctie voor hun klanten, en die klanten zijn vaak wat ouder (want dan komen de gebreken).

Wat zijn de voordelen?

Als je de mogelijkheid van een samenvoeging of fusie overweegt, dan is er een aantal bedrijfsmatige voordelen: je kunt naar één winkel toe en de opticien heeft waarschijnlijk voldoende opleidingsniveau om ook de cursus audicien te volgen. Dat scheelt kosten. Beide beroepen hebben veel te maken met verzekeraars, dus wellicht valt daar ook wat te combineren.

Levert het ook meer op?

In een samenwerking tussen twee partijen die allebei zelfstandig blijven moet er echter ook meer omzet komen; alleen dan wordt het interessant. Meer omzet krijg je als je aantrekkelijker wordt voor je klanten, als je meer onderscheidend vermogen op kunt bouwen. En de vraag is of dat hier het geval is. Want brillen en gehoorapparaten zijn op heel veel plaatsen te krijgen.

Wat is het voordeel voor de klant?

Zouden brildragers het handig vinden dat ze hun gehoorapparaat in dezelfde winkel kunnen kopen als hun bril? In een soort ‘gezondheidssupermarkt’? Waarschijnlijk zal het ze niet veel uitmaken, het zijn toch producten waar je uitgebreid de tijd voor neemt om ze aan te schaffen. De tijd om naar de winkel te gaan maakt dan niet veel uit. En het zijn andere aankoopmomenten en aankoopmotieven: een bril is ook een modeartikel, een gehoorapparaat is dat niet.

Zijn er alternatieven?

Ook een andere mogelijkheid voor onderscheid, het ontwikkelen van een uniek product, lijkt niet logisch. Opticiens en audiciens doen dat niet zelf. En de markt voor brillen met een ingebouwd gehoorapparaat is niet groot.

Conclusie

Kortom: een samenwerking kan heel logisch lijken, maar moet wel tot extra omzet leiden. Alleen dan kunnen twee of meer partijen ervan profiteren zonder hun zelfstandigheid te verliezen. Kritische vragen over wat je gezamenlijke toegevoegde waarde is zijn soms vervelend maar wel nuttig!

Voor meer informatie over samenwerken en luisteren zie ook http://notaris.uwpagina.nlhttp://bedrijfsorganisatie-advies.uwpagina.nlhttp://juridischadvies.links.nlhttp://ondernemingsrecht-advocaat.beginthier.nlhttp://ondernemer.startpagina.net.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *