Profiel: Strategisch marketeer en specialist in gezamenlijke business modellen
Alfred Griffioen is de initiatiefnemer van de Coöperatie expert, vanuit de gedachte dat samenwerken eenvoudig moet kunnen zijn. Hij is een conceptueel denker die de vertaalslag kan maken naar praktische uitvoering. Alfred Griffioen heeft diverse boeken geschreven die daar aan moeten bijdragen, o.a. Het Senseo-effect en Creating Profit Through Alliances.
Hij heeft een duidelijke visie over het realiseren van waarde voor klanten en stakeholders en weet wat daarvoor nodig is. Daarvoor zoekt hij naar de win-win tussen bedrijven en weet dit vorm te geven in een heldere structuur. Ook weet hij situaties met veel bestaande belangen goed te ontvlechten en naar een toekomstvaste vorm te brengen.
Relevante projecten
Strategische marketing | Interim Marketing Director bij Nacap, een wereldwijd opererend aannemingsbedrijf in pijpleidingen Ontwikkeling en naar de markt brengen van een IT Services portfolio voor Ricoh Nederland Opzetten alliantiebeleid binnen Thales Nederland, project RJX152 |
Management en leiderschap | Initiatiefnemer van de Coöperatie expert Founder van Alliance experts, een wereldwijd netwerk van export specialisten |
Bedrijfsadvisering op het gebied van samenwerking | Adviseur bij de oprichting van meer dan 300 coöperaties Uitwerken van concepten voor bedrijfsfinanciering door middel van groupfunding, o.a. bij een groot pharma distributiebedrijf, en voor start-up coöperaties. Opzetten van een coöperatie voor tolken en vertalers om daarmee mee te kunnen bieden op grote aanbestedingen |