Wij regelen helder en snel je Eyevestor coöperatie

Gefeliciteerd, je hebt ervoor gekozen om meer mensen mee te laten doen in jouw bedrijf, door middel van een investeringscoöperatie op het Eyevestor platform. Daar moet alleen nog wel wat voor geregeld worden: de Eyecons die je op het platform kunt uitgeven moeten ook echt een stukje van je bedrijf vertegenwoordigen. De Coöperatie expert helpt je hierbij, in nauwe samenwerking met onze vaste notaris. In onze opzet corresponderen Eyecons met de juridische term ‘certificaten’.

Mogelijke vormen

Het kan zijn dat je al een BV hebt voor je activiteiten, of nog niet. Bij ons heb je in de volgende twee opties:

Je kunt een zogenaamde investeringscoöperatie opzetten, die certificaten (Eyecons) uitgeeft naar rato van het kapitaal dat leden en anderen inbrengen. Hoe meer je inbrengt, des te meer certificaten krijg je, en daarmee stemrecht en winstrecht. Je kunt onder een investeringscoöperatie een bestaande of nieuwe BV hangen, of je klantrelaties en andere operationele activiteiten direct managen vanuit je coöperatie. Het uitgeven van nieuwe certificaten werkt alleen goed als de coöperatie ook 100% van de aandelen in de BV bezit (of gaat bezitten).

Doe de check of jullie coöperatie valt onder een eenvoudige investeringscoöperatie of dat een uitgebreider traject met een complexe investeringscoöperatie van toepassing is.

Regelingen voor stemrecht

Certificaten geven recht op een deel van de winst, maar niet noodzakelijkerwijs op stemrecht. Bij coöperaties is stemrecht gekoppeld aan lidmaatschap. In onze standaard opzet kan iedereen die een certificaat heeft, ook het lidmaatschap aanvragen en meestemmen. Maar je kunt ook criteria stellen voor het lidmaatschap, bijvoorbeeld dat iemand minimaal 1% van de certificaten moet hebben, of werknemer moet zijn van de coöperatie. Bij een coöperatie moet in elk geval de meerderheid van de certificaathouders mee kunnen beslissen over het beleid.

Als je de zeggenschap verder wilt beperken, bijvoorbeeld ook in de situatie dat het ‘aandeel’ van de oprichters onder de 50% daalt, dan raden we een STAK aan, ofwel een STichting AdministratieKantoor genoemd. Geen van de certificaathouders heeft dan stemrecht. Bij een STAK heb je de volgende aktes nodig: voor de “oprichting van de stichting” en voor het “vaststellen van de administratievoorwaarden”. Daarnaast heb je dan nog een derde akte nodig voor het “overdragen van de aandelen” van je bestaande BV naar de STAK.

Wij geloven in het concept van de coöperatie. Mocht je toch een STAK willen, dan kunnen we deel van het traject begeleiden en verwijzen we je rechtstreeks naar een ons bekende notaris. Dit betreft dan maatwerk.

Persoonlijk lid of vanuit je BV?

Je kunt ervoor kiezen om persoonlijk certificaathouder (natuurlijk persoon) te zijn, of om lid te zijn vanuit een eigen BV. Als je persoonlijk certificaathouder bent, dan moet je waarschijnlijk aanmerkelijk belang (AB) heffing betalen over dividenden die door de coöperatie worden uitgekeerd. En vanaf dat moment telt de netto uitkering bij je vermogen in box 3.

Als je vanuit een eigen BV certificaathouder bent, dan kun je zelf kiezen op welk moment je uitgekeerde dividenden doorstort naar privé. Laat je over alle consequenties voorlichten door een fiscalist.

Ons proces voor de oprichting van een coöperatie

Met statuten alleen kom je er niet. Daarom helpen we jullie met een compleet pakket voor jullie investeringscoöperatie:

  1. Een oprichtingsgesprek waarin wordt ingegaan op jullie specifieke situatie. 
  2. Goed leesbare statuten, in moderne taal, waarbij diverse bepalingen zijn toegevoegd om de certificaten goed te kunnen overdragen en een concept “reglement voor gebruik van het platform” om de administratie op het Eyevestor te regelen.
  3. Een basis voor een ledenovereenkomst, die je kunt gebruiken voor de aanmelding van nieuwe leden/investeerders, en waar je eventueel verdere afspraken in kunt vastleggen.
  4. Oprichting van jullie coöperatie bij de notaris.
  5. Aanvullend een concept “reglement voor de vaststelling van meerdere ledentypen”. Jullie kunnen daar zelf invulling aan geven om gemakkelijk nieuwe ledentypen te kunnen definiëren. Wij kunnen hierbij ook aanvullend begeleiden met extra (specialistische) advies uren.
  6. Concept notulen voor de eerste ledenvergadering.

De investering in een pakket van oprichting van een eenvoudig investeringscoöperatie met 2 oprichters bedraagt normaal € 2.995,- excl. BTW als er geen verder maatwerk in de statuten of aanvullend advies nodig is. Download hier onze opdrachtbevestiging met alle details.

Overdracht van de aandelen

Als je al een bestaande BV hebt voor je activiteiten, dan moeten de aandelen daarvan worden overgedragen naar de nieuw opgerichte coöperatie. Hier is een aparte notariële akte voor nodig. De investering voor het opstellen en begeleiden van deze akte bedraagt € 1.575,- excl. BTW.

Oprichten van een BV

Wil je een nieuwe BV oprichten voor je operationele activiteiten, waarvan de coöperatie de 100% aandeelhouder is. Dat kunnen we meteen regelen met de oprichting van de coöperatie. De investering hiervoor is € 995,- excl. BTW

Hoe lang duurt het?

Meestal kun je met ons een afspraak maken voor het oprichtingsgesprek binnen een week of uiterlijk de week erop. Na het oprichtingsgesprek sturen we je binnen een paar werkdagen de concept akte(s), plus onze factuur. Als je nog vragen over de concept-akte hebt, beantwoorden we die meestal binnen enkele werkdagen.

Als de concept-akte voor alle oprichters akkoord is en de factuur is betaald, dan sturen we je alle benodigde papieren. Je dient vervolgens de volmacht plus kopie legitimatie bewijs laten legaliseren bij een lokale notaris (de meeste notarissen rekenen 50 tot 100 euro hiervoor) of bij jouw gemeente. De gelegaliseerde volmachten en kopie legitimatiebewijs plus de andere documenten uit het volmacht pakket stuur je op naar ons notariskantoor. Nadat de notaris de laatste gelegaliseerde volmachten heeft ontvangen, het cliëntenonderzoek (Wwft) heeft uitgevoerd en de concept-akte volgens notaris akkoord is, wordt een online call met de notaris ingepland. Na deze online call met notaris en alle oprichters aanwezig, passeert deze akte binnen enkele werkdagen. Meestal kun je twee dagen daarna je rechtspersoon terugvinden in het register van de Kamer van Koophandel.

Reken dus in totaal op circa 6-8 weken voor het proces, als je zelf ook flexibel bent en snel reageert.

Fiscale en administratieve consequenties

Als de oprichting van de coöperatie en het certificeren van aandelen nieuw voor jullie boekhouder of administratiekantoor is, dan kunnen we een consult regelen met onze eigen accountant, Tony van Tol. Hij neemt jullie dan door alle administratieve stappen heen en geeft aan waar mogelijk fiscale consequenties kunnen zitten. De investering voor dit consult zijn € 595,- exclusief BTW.

Meer informatie?

Neem voor meer info contact met ons op:

Algemene vraag?

Je kunt via het formulier op onze contactpagina je vragen stellen.