Ondernemerscoöperatie: samenwerken, maar toch zelfstandig

Wil je samenwerken met andere ondernemers, zzp’ers of freelancers onder één naam? Wil je daarnaast ook nog je zelfstandigheid en eigen activiteiten houden en aansprakelijkheid goed afdekken? Dan is een ondernemerscoöperatie een praktische en flexibele rechtsvorm.

Inhoudsopgave

De coöperatie is één van je opdrachtgevers

Samenwerken in een coöperatie is de ideale manier om wel zelfstandig ondernemer te blijven en toch onderdeel te zijn van een groter geheel. In de eerste plaats is de structuur erop gericht om facturen voor je werkzaamheden aan de coöperatie te sturen, je bent er dus niet in dienst. Daarnaast moet je, als ondernemer voor de inkomstenbelasting, ook enkele andere opdrachtgevers hebben naast het werk dat je via de coöperatie doet. Tot slot kun je vrij gemakkelijk je lidmaatschap van een coöperatie opzeggen: het moet dus echt voordeel voor je hebben om lid te blijven, en geen verplichting.

Voordelen van samenwerken in een ondernemerscoöperatie

Wat zijn dan de voordelen? Je kunt je binnen de coöperatie profileren als een groter bedrijf. Dit geeft opdrachtgevers meer zekerheid waardoor ze vaak ook hogere tarieven willen betalen. Bij bepaalde aanbestedingen kun je jullie omzet en referenties optellen, zodat je toch mee mag doen. Daarnaast biedt de zelfstandige rechtsvorm van de coöperatie je een goede afdekking van je aansprakelijkheid, zeker wanneer je samenwerkt met anderen waarvan jij niet kunt beoordelen of ze hun werk goed doen.

Opdrachtgevers doen niet graag zaken met ‘slechts’ één persoon, want stel dat deze ziek wordt of afhaakt? En hoe professioneel is zo’n eenmanszaak? Zaken doen met een collectief geeft een opdrachtgever meer zekerheden in termen van vervanging en aanspreekbaarheid en daar mag een hoger tarief tegenover staan.

Verdeling van kosten en opbrengsten

In de oprichtingsfase van een coöperatie zijn er vooral opstartkosten en die proberen ook wij zo laag mogelijk te houden. Meestal worden de kosten voor advies, de notaris en voor het opzetten van een website gelijkelijk verdeeld. Maar dan heeft iemand opeens een potentiële opdracht: een klant die met het collectief in zee wil gaan. Iedereen calculeert zijn deel van het werk en telt dat op. Maar wat voor vergoeding staat er voor het aanbrengen van de klant?

Wat is een nieuwe klant waard?

Als je geen vergoeding voor acquisitie in het vooruitzicht stelt, dan zal iedereen de neiging hebben om alleen zijn eigen diensten te verkopen. Als je wel een vergoeding geeft dan kan iemand zich ook alleen op de verkoop richten en zo zijn inkomsten genereren verdienen.

Hoe hoog moet dan dat percentage zijn? Voor het aandragen van een nieuwe mogelijke klant wellicht 5 of 10 % van de omzet. Voor het coördineren van het hele verkooptraject wellicht zelfs 15 tot 25 % van de omzet. Zoveel vraagt een detacheringbureau namelijk ook vaak. Zo werkt samenwerken in een coöperatie aan twee kanten, zonder afbreuk van je zelfstandigheid.

Een compleet pakket met alles wat je nodig hebt

Met statuten alleen kom je er niet. Daarom helpen we jullie met een compleet pakket:

  1. Een oprichtingsgesprek waarin wordt ingegaan op jullie specifieke situatie, meestal doen we dit in een uitgebreide video-call. We maken alle ruimte voor jullie vragen en plannen en checken vooral of de coöperatievorm goed bij jullie past. Wij helpen met het vertalen van jullie ambities in statuten en samenwerkingsafspraken. Soms wil je zo’n oprichtingsgesprek over twee sessies verdelen. Dat kan! Geef dat gerust van te voren aan, dan doen we daar een voorstel voor!
  2. Goed leesbare statuten, in moderne taal. Er is voldoende ruimte om hier advies bij te vragen en/of (kleine) aanpassingen te doen aan het eerste concept. Willen jullie als oprichters aanvullend (uitgebreid) advies, over bijvoorbeeld een huishoudelijk reglement, of de samenwerkingsafspraken op basis van de statuten, aarzel niet om daar een offerte voor te vragen!
  3. Oprichting van jullie coöperatie bij de notaris. De eerste stap bestaat uit het online invullen van de gegevens van de oprichters. Op basis van die gegevens worden een volmacht en een UBO verklaringen door ons opgesteld, die moeten worden gelegaliseerd bij een lokale notaris. Tot slot heb je een korte video-call met onze notaris, welke de akte doorneemt om vervolgens te tekenen.
  4. Een ledenovereenkomst om offertes en projecten goed te regelen, afgestemd op de modelovereenkomsten voor de wet DBA. Deze zijn gecheckt met onze jurist en bevatten alle regels voor het doen van offertes en het gezamenlijk versturen en innen van facturen.
  5. Een fiscaal adviesrapport van 25 pagina’s

De kosten voor dit pakket bedragen 1.795 euro excl. BTW als er geen verder maatwerk nodig is. We hebben alternatieve pakketten voor coöperaties van zorgverleners met WTZa erkenning en voor social enterprise coöperaties. Neem contact op een van onze adviseurs voor een afspraak.

Is jullie situatie complexer en wil je uitgebreider advies dan één oprichtingsgesprek? Kies dan voor ons advies in drie stappen.

Aanvullende diensten

De ondernemerscoöperatie is ons meest populaire concept en hiervoor hebben we een aantal aanvullende diensten ontwikkeld:

  • Bij ons pakket zit een ledenovereenkomst, maar als je vaker zaken wilt doen met niet-leden dan zul je dat juridisch apart moeten regelen. Hiervoor is onze raamovereenkomst voor niet-leden. Jullie investering hiervoor is 195 euro.
  • Als je zaken doet met je opdrachtgevers, dan heb je algemene voorwaarden nodig. Wij hebben een opzet waar je als groep zelf een aantal keuzes in kunt maken. We maken de voorwaarden op deze manier op maat voor 600 euro
  • Wil je jouw concept of merknaam buiten de coöperatie houden, en voor het gebruik een licentievergoeding ontvangen? We regelen dat voor je in een licentie-overeenkomst voor 950 euro.

Alle prijzen zijn exclusief BTW.

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Of vul het formulier in en één van onze specialisten neemt telefonisch contact met je op voor een kennismakingsgesprek. Ook vertellen we je meer over onze werkwijze en de kosten in jullie situatie.

Anja van Velsen_de Coöperatie expert
Alfred Griffioen