Workshop positionering en verkoop

Een belangrijke reden om te gaan samenwerken is om je diensten gezamenlijk beter te kunnen verkopen. Maar hoe doe je dat? Want ‘jezelf’ verkopen is iets anders dan diensten van je collega’s of je coöperatie verkopen.

Inhoudsopgave

Een belangrijke reden om te gaan samenwerken is om je diensten gezamenlijk beter te kunnen verkopen. Maar hoe doe je dat? Want ‘jezelf’ verkopen is iets anders dan diensten van je collega’s of je coöperatie verkopen.

Een workshop op maat en op de praktijk gericht

Willen jullie als samenwerkende groep ondernemers of ondernemers­coöperatie je verkoopactiviteiten een extra dosis energie en inspiratie geven? Uit ervaring weten we dat een sales workshop het meeste effect heeft als deze op maat gemaakt wordt voor jullie situatie. Ook het gebruik van praktijkvoorbeelden is belangrijk. In onze workshop wordt aan beide eisen ruimschoots voldaan, zodat jullie snel een gezamenlijk verkoopplan kunnen ontwikkelen.

Resultaten

Na de sales workshop voor samenwerkende groepen, zorgen jullie er als samenwerkend verkoopteam of ondernemerscoöperatie voor leukere klantcontacten die succesvoller zijn. Jullie zullen meer werkplezier ervaren doordat jullie je vaardigheden beter beheersen. Tot slot zullen jullie zorgen voor meer blije en trouwe klanten.

In het kort

  • Voor wie: samenwerkende ondernemers of hun teams. Alle ondernemers die een product of dienstverlening willen verkopen.
  • Tijdsduur: Vanaf een dagdeel
  • Aantal personen: Minimaal aantal deelnemers 10 personen (maximaal 20)
  • Investering: Prijs op aanvraag

Hieronder volgt een aantal elementen die we in vrijwel elke workshop gebruiken.

Behoeftegericht verkopen

Klanten kopen geen diensten of producten. Ze kopen wat die diensten of producten voor hen betekenen. Behoeftegericht verkopen is één van de basisprincipes van verkooptechniek. Niet onmiddellijk een oplossing bieden, maar eerst luisteren naar wat het probleem is en waar de klant behoefte aan heeft. Verkopen is het ‘lezen’ van de wensen van de klant. Weten wat het product of dienst juist voor dié bepaalde klant kan doen.

Inleven en elkaar helpen

Om dit laatste te ontdekken, dient men zich in te leven in de behoeften en verlangens van de klant. Pas dan kan men de beste oplossing aan de klant voorstellen en zich onderscheiden van de andere verkopers. Door samen te verkopen, kun je elkaar helpen door te zetten en op de juiste manier je gezamenlijke product of dienst aan de potentiele klant aan te bieden.

Wij maken de workshop op maat op basis van jullie input

Van tevoren hebben we natuurlijk contact om te kijken welke thema’s bij jullie spelen. Op basis daarvan richten we de sales workshop in. Onderwerpen die we daarin kunnen meenemen zijn de volgende:

  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Woordkeus en stemgebruik
  • Wat te doen met telefonistes en secretaresses?
  • Omgaan met lastige klanten en klachten
  • Houdingen van de klant: afstandelijk, sociaal en dominant
  • Hoe bouw je vertrouwen op bij de klant?
  • Overtuigend argumenteren
  • Het ontwikkelen en hanteren van telefoonscripts
  • Inventariseren, hoe doe je dat?
  • Vraagstellingstechnieken
  • Behoeften van de klant bepalen en doorvragen
  • Effectieve luistervaardigheden
  • Emotionele en rationele koopmotieven
  • Wat wil de klant echt?
  • Kenmerken van jouw product of dienst vertalen naar voordelen
  • Presenteren, kort maar krachtig
  • Tegenwerpingen en omgaan met de stellingen van de klant:
  • Gouden zinnen voor verkopers
  • Onderhandelen
  • Omgaan met bezwaren, twijfel en onverschilligheid
  • Hoe kun je verborgen behoeften achterhalen?
  • Veel voorkomende fouten in prijsonderhandelingen
  • ‘Nee’ zeggen tegen een klant die te veel eist
  • Afsluittechnieken
  • Multilevel selling: leren verkopen aan iedereen die betrokken is bij het inkoopproces

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?