Samen ondernemen in een ondernemerscoöperatie

Een coöperatieve samenwerking tussen ondernemers, veelal zzp’ers of freelance ondernemers, wordt weer steeds populairder. Maar hoe werkt een ondernemerscoöperatie en wat zijn de voordelen hiervan? Wij leggen het graag uit.

In dit artikel

Tegenwoordig is samenwerken (weer) een belangrijk thema in het ondernemerslandschap. Met de nodige crisissen achter de rug, prijsstijgingen alom en een groeiende groep zzp’ers staat de ondernemerscoöperatie weer volop in de belangstelling.

Samenwerken in een coöperatie is niets nieuws. Ruim een eeuw geleden bestonden er al coöperaties. Neem bijvoorbeeld de coöperatie Rabobank, opgericht in 1895 omdat kleine boerenleenbanken zich wilden verenigen. Deze vorm van samenwerken is echter door de jaren heen wat naar de achtergrond verhuisd en werd vaak over het hoofd gezien bij de rechtsvormkeuze voor (zakelijke) samenwerkingsverbanden. Maar vandaag de dag is de coöperatie weer helemaal terug en vindt steeds meer zijn plaats in onze huidige samenleving.

Ondernemers versterken elkaar in een coöperatie

Naast de tegenwoordig alom bekende energiecoöperaties en wooncoöperaties, wordt ook een coöperatieve samenwerking tussen ondernemers, veelal zzp’ers of freelance ondernemers, weer steeds populairder. De coöperatieve rechtsvorm is een vereniging met (mogelijk) een winstoogmerk, welke wij qua opzet en inrichting van de statuten voor verschillende typen met ieder een eigen doel, hebben uitgewerkt. Want met welk doel je een coöperatie opricht is immers van belang om de juiste vorm te kiezen en om aan de coöperatie de juiste invulling te geven.

Graag geven wij je in dit artikel wat meer inzicht in de ondernemerscoöperatie. Wat is het precies en hoe werkt het? Maar ook geven we je enkele voordelen en tips.

De ondernemerscoöperatie

Deze vorm van samenwerken is met name geschikt voor freelancers en zzp’ers, en daar zijn er veel van in Nederland. Als zzp’er heb je natuurlijk de ultieme vrijheid om zelf te bepalen hoe en wanneer je werkt. Maar voor sommige opdrachten heb je meer expertise nodig dan je zelf kunt bieden of heb je wellicht niet de tijd om alles zelf uit te voeren. In bijvoorbeeld die gevallen biedt een ondernemerscoöperatie uitkomst en kun je voor de ontbrekende expertise of tijd andere freelancers aan de opdracht koppelen.

Hoe werkt een ondernemerscoöperatie?

Door je aan te sluiten bij een ondernemerscoöperatie word jij, als ondernemer, lid van die coöperatie. Je mag zelf een opdracht(gever) aandragen bij de coöperatie, maar de coöperatie zelf neemt hierbij uiteindelijk officieel de opdracht van de opdrachtgever aan. Als onderdeel van de coöperatie werk jij vervolgens mee aan de opdracht en stuur je jouw factuur aan de coöperatie zelf. De coöperatie brengt vervolgens namelijk de gehele opdracht in rekening bij de opdrachtgever.

De coöperatie is dus eigenlijk ook een opdrachtgever van jouw eigen onderneming. Daarnaast dien je als ondernemer voor de belastingdienst ook minimaal 3 of 4 andere opdrachtgevers te hebben en behoud je hiervoor ook die vrijheid. Wat wel erg belangrijk is, is dat een juiste ledenovereenkomst wordt opgesteld. Zo bieden we als de Coöperatie expert een (format van een) ledenovereenkomst, welke is beoordeeld door de belastingdienst. Als jij als lid conform de werkwijze in onze ledenovereenkomst werkzaamheden voor de coöperatie uitvoert, dan kwalificeert je als zogenaamde IB-ondernemer. Dat houdt in dat het werk wat jij verricht voor de coöperatie niet gezien wordt als verkapt loondienstverband en je dus geen risico loopt op een naheffing van loonbelasting. Op een dergelijke naheffing zitten zowel jij als de coöperatie (als opdrachtgever) namelijk niet te wachten.

Voordelen van een ondernemerscoöperatie

Je werkt samen maar blijft toch zelfstandig. Jouw eigen bedrijf blijft gewoon bestaan en je bent vrij om zelf te bepalen hoeveel tijd je in de coöperatie steekt. De samenwerking helpt je ook om klussen aan te nemen die je niet alleen zou kunnen uitvoeren. Zo profileer je jezelf als een groter bedrijf en maak je meer kans op serieuze klussen. Dit wekt ook vaak meer vertrouwen bij opdrachtgevers. Je biedt de opdrachtgever een zogenaamd netwerk van kennis en expertise, terwijl deze wel maar één aanspreekpunt heeft. Aansluiten als lid van een ondernemerscoöperatie levert je dus meer afzetmogelijkheden. Je kunt klussen oppakken die je alleen niet aan kan en je kan zo ook aanvullende diensten leveren.

Je verenigen in een ondernemerscoöperatie kan dé kans zijn die jij als ondernemer zocht. Daarbij is je privévermogen beschermd bij de coöperaties met uitgesloten aansprakelijkheid (U.A. vorm). Ook mag een coöperatie, in tegenstelling tot een vereniging bijvoorbeeld, winst uitkeren aan de leden. Al met al kleven er dus vele voordelen aan deze rechtsvorm. Dat maakt het in ieder geval het overwegen waard.

Tips bij (de oprichting van) een ondernemerscoöperatie

Zoek de juiste talenten bij elkaar en benut ieders talent(en) onderling. Als iedereen precies weet wat ze via de coöperatie kunnen aanbieden, is het ook makkelijker voor de leden om zelf een opdracht voor de coöperatie aan te dragen. Bepaal samen ook een zogenaamde aanbreng fee, een extraatje voor degene die de opdracht heeft aangedragen. Hiermee motiveer je alle leden om, naast de acquisitie van hun eigen onderneming, ook actief klanten te werven voor de ondernemerscoöperatie.

Maak heldere afspraken over ieders tijdsbesteding binnen de coöperatie en wie waarvoor verantwoordelijk is. Dat helpt de planning van opdrachten en voorkomt dat de coöperatie meer werk aanneemt dan waar capaciteit voor is. Maar ook intern is het belangrijk om te weten wie verantwoordelijk zal zijn voor bijvoorbeeld de administratie van de coöperatie zelf. Pakt één van de leden dit op of schakel je daarvoor een extern administratiekantoor in? Maak hier bij oprichting heldere afspraken over.

Denk jij met een ander of anderen erover na om een coöperatie op te richten? Of ben je onderdeel van een bestaande coöperatie en kan jouw coöperatie hulp gebruiken met sturing geven, interne processen of andere zaken? Ons team van negen specialisten staat graag voor je klaar. Ook kunnen wij via ons administratiekantoor, Financieel expert, de administratieve zaken van de coöperatie voor jullie uit handen nemen. Zo voorkom je dat één van de leden dit “erbij” moet doen en kan deze zich richten op zaken die meer opleveren. Neem contact met ons op en leg je vraag gerust aan ons voor.

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Of vul het formulier in en één van onze specialisten neemt telefonisch contact met je op voor een kennismakingsgesprek. Ook vertellen we je meer over onze werkwijze en de kosten in jullie situatie.

Anja van Velsen_de Coöperatie expert
Alfred Griffioen

Deel dit artikel